ВІДПОВІДІ НА ВАШІ ПИТАННЯ

Період адаптації дітей відбувається набагато швидше і легше, ніж у їхніх батьків. Учні спершу розглядають поїздку як відпочинок і захопливий досвід у колі однолітків, а для батьків це серйозний виклик та переживання за свою дитину, яка (іноді вперше) довгий час перебуває без батьківського нагляду за кордоном. Пропонуємо до Вашої уваги відповіді на питання, які найчастіше виникають у батьків.

1. МИ ВИРІШИЛИ ПРОДОВЖИТИ НАВЧАННЯ ДИТИНИ В ПОЛЬЩІ. ВІД ЯКОГО КЛАСУ МОЖЕМО РОЗПОЧАТИ ТА ЩО ЦЕ ДАСТЬ?
6-ти класники включно можуть проживати в гуртожитку та навчатися в школі. Діти швидко адаптуються до нових умов проживання та навчання, оскільки форма і мета навчання різниться від звичної нам (у Польщі це 6-бальна система оцінювання, ухил на самоосвіту та здобуття практичних навичок, участь у позашкільних заходах, розвиток творчих здібностей). 
Система початкової та середньої освіти в Польщі поділяється на такі рівні: початкова школа (відповідник наших 1-8 класу) та ліцей (навчання триває 4 роки, після чого учень складає „матуру” – незалежний іспит з обов’язкових предметів та двох додаткових, які учень вивчав поглиблено протягом останніх років ліцею, готуючись таким чином до запланованого факультету в ВНЗ), або технікум (5 років навчання, право складати „матуру” та кваліфікаційний іспит з обраної спеціалізації на здобуття освітнього рівня «технік»). 

ЯКИЙ НЕОБХІНИЙ РІВЕНЬ МОВИ?
Опанування одного рівня мови займає 3-3,5 місяці, тривалість інтенсивного курсу – 1 місяць. Для безстресового старту навчання в школі Польщі, досить опанувати мову на початковому рівні (А1-A2), оскільки при навчанні у колі польської молоді українські діти дуже швидко долають мовний бар’єр. Але чим вищий рівень – тим простіше в навчанні!
Група майбутніх учнів приїздить за 2 тижні до початку навчання на ІНТЕГРАЦІЙНИЙ КУРС, протягом якого проходять інтенсивний курс польської мови, курс лекцій з шкільних предметів (наприклад, історія, географія, математика) та курс soft skills мета якого - адаптувати учнів до самостійного навчаня закордоном та проживання в колективі.
Не завадить володіння мови й батькам. Хоча біля дітей завжди є український опікун, але часом хочеться поспілкуватися з вчителями самостійно. 
Не відкладайте «на потім» вивчення мови, яке можна почати вже сьогодні! Перегляньте розклад занять! 

2. ДЛЯ ЧОГО ПОТРІБЕН «ІНТЕГРАЦІЙНИЙ КУРС»? 
Інтеграційний курс – двотижневий курс перед початком навчанням (приблизно 20-31 серпня), коли учні проходять морально-освітню підготовку до нового навчального середовища. Залежно від формату (стаціонарно чи дистанційно) учасники курсу: 
- проходять інтенсив практичної польської МОВИ (поділ на групи залежно від рівня володіння мовою);
- знайомляться з шкільними предметами, напр.: математика, фізика, хімія, література, географія та інші;
- пізнають Польщу (оглядові екскурсії до навколишніх міст, Сейму РП, прикордонної служби та ін.)
- зустрічаються з представниками правоохоронних органів - поліцією та прикордонною службами, щоб знати свої права та обов’язки як іноземців на території РП;
- прходять курс майстерок з навичок 4К, конфліктології, емоційного інтелекту;
- привчаються до колективного проживання та навчання через розважальні програми та спортивні заходи…
…та багато іншого, що допоможе побороти психологічний бар’єр і швидше пристосуватися до нових умов життя! 

3. МИ НЕ МАЄМО ВІЗИ ДЛЯ ПЕРЕБУВАННЯ В ПОЛЬЩІ. ЯК І КОЛИ ОФОРМИТИ?
Після отримання підтвердження про зарахування учня до відповідного навчального закладу, батьки самостійно звертаються до консульства Республіки Польща, або візового центру згідно з місцем реєстрації (перевірте територіальний розподіл на консульські округи
Для учнів необхідно подавати документи на безкоштовну річну національну візу орієнтовним терміном від дати виїзду на інтеграційний курс. Необхідні справки зі школи та запрошення з гуртожитку будуть надані відразу після зарахування учня до школи. Зверніть увагу, що термін дії паспорту повинен бути не менше ніж 15 місяців від дати відкриття річної візи. Інакше учень повинен буде переривати навчання для оформлення нового паспорту чи відкриття чергової візи (перелік необхідних документів на візу).

4. КОЛИ КАНІКУЛИ?! ЯК ЧАСТО Я БАЧИТИМУ ДИТИНУ?
Навчальний рік для шкіл і технікумів починається 1 вересня. Нова група вирушає до Польщі в середині серпня на ІНТЕГРАЦІЙНИЙ КУРС і перебуває в Польщі до різдвяних канікул 23 грудня. Для групи українських дітей просимо офіційного дозволу від шкіл на кілька днів затримати повернення (приблизно до 8 січня), щоб відсвяткувати православне Різдво вдома. Далі зимові канікули протягом двох тижнів, але терміни рухомі і щороку, залежно від воєводства, варіюються від другої половини січня до кінця лютого. На Пасхальні католицькі свята (приблизно 6 днів вихідних - з четверга до віворка включно) зазвичай більшість групи вирішує повернутись додому навіть на такий короткий час. Кілька вихідних випадає на травневі свята. На літні канікули діти повертаються після закінчення шкільного року приблизно 23 червня. Зверніть увагу на те, що перездачі негативних річних оцінок відбуваються в останні дні серпня, перед початком наступного навчального року. 
Відвідати дитину в Польщі батьки можуть в будь-який час. В деяких гуртожитках є можливість (за попередньою домовленістю) поселення батьків на короткий термін з харчуванням. Усі організовані групові трансфери Польщею і при перетині кордону (від місця проживання дітей в Польщі до Києва) супроводжують представники Фонду Спілки Поляків м. Києва / опікуни.

5. ДЕ ДІТИ ЖИВУТЬ І ЯК ХАРЧУЮТЬСЯ?
Поселення відбувається залежно від пропозиції гуртожитку – 2-3-особові кімнати; санвузол на коридорі; оснащена кухня для індивідуальної кулініарної творчості учнів; пральна кімната з пралками та сушилками (за навності в гуртожитку); тренажерна зала, спортивний майданчик. Навчальні заклади в Клементовіцах знаходяться на території комплексу.
Від 2015 року були змінені вимоги щодо харчування в освітніх закладах Польщі, відповідно до яких було зокрема обмежено використання цукру, солі, приправ, жирів та ін. 
Орієнтовно: сніданок – пластівці з молоком / сир м’який з медом, хліб, масло, сир твердий, шинка/паштет/варене яйце, овочі, чай / какао / йогурт; обід – перша страва (суп / борщ / журек тощо), друга страва (м'ясо / риба та гарнір, салат), компот, фрукти; вечеря – салат / паштет / паста, хліб з маслом, сиром, м’ясом, чай.
Але санепід не контролює того, що готують діти самі. Опікуни контролюють зберігання та термін придатності продуктів у холодильнику, а також переданих батьками! ;)
Ознайомитися з атмосферою кожного з гуртожитків Ви можете в наших альбомах «Завітайте до Клементовіц» на сторінці проекту в Facebook

6. ЯКИЙ РОЗПОРЯДОК ДНЯ МАЮТЬ ДІТИ?
Залежно від інтернату регламент дня може дещо варіюватися, але орієнтовно виглядає так: 
6:30 – підйом та вранішній туалет;
7:15 – сніданок;
7:30 – 14:00 шкільні уроки;
14:00 – обід;
до 16:00 вільний час (можливість відпочити, прогулятися)
16:00-19:00 – час самоосвіти (підготовка домашніх завдань)
19:00-21:30 – вечеря та відпочинок
22:00 – відбій

7. ХТО СЛІДКУЄ ЗА НЕПОВНОЛІТНЬОЮ ДИТИНОЮ ЗА КОРДОНОМ? ДО КОГО ЗВЕРТАТИСЬ У РАЗІ ПОЯВИ ПИТАНЬ?
Разом з групою дітей в інтернаті цілодобово знаходяться чергові польські вихователі та український опікун. Саме останній підтримує постійний зв'язок з батьками та викладачами. Обов'язками українського опікуна є:
· Супровід групи під час організованого перетину державного кордону, збір та перевезення документів.
· Збір інформації щодо відсутності дитини та передача необхідних супровідних документів (польською мовою) до школи.
· Контакти з викладацьким складом школи та працівниками інтернату щодо поточних питань, які виникають при навчанні дітей; оголошення батькам необхідної інформації, отриманої зі школи, зокрема батьківському комітету, з огляду на мовний бар'єр, чисельність викладачів та батьків, відстань і високу собівартість відвідування обов'язкових батьківських зборів та шкільних заходів батьками.
· Контроль за дотриманням дітьми регламенту інтернату та статуту школи.
· Моніторинг стану здоров'я групи дітей, виклик лікаря, супровід дитини до поліклініки / лікарні, нагляд за перебігом лікування, рекомендованого лікарем.
·  Допомога групі при організації шкільних заходів (контакти зі школою, батьківським комітетом, допомога в реалізації заходу).
·  Супровід групи в організованих школою або батьківським комітетом освітніх поїздках та прогулянках.

8. ЯКІ ІСПИТИ НАС ЧЕКАТИМУТЬ? ПЕРЕЗДАЧІ ПРЕДМЕТІВ?
Вступних іспитів немає. Протягом року здаються теми та контрольні роботи, негативні оцінки (одиниці)  перездаються протягом двох тижнів після отримання небажаного результату. Річні негативні оцінки отримані в червні перездаються в останній тиждень серпня перед початком наступного навчального року. Перездати можна одну/дві одиниці. Якщо негативних оцінок буде більше, учень залишається на повторення навчального року. Зараховують з труднощами ті, хто не бажає вчитися, чи згадує про мету приїзду до Польщі надто пізно. Усі досягнення учня відображено в електронному щоденнику до якого мають доступ діти та батьки.
Ліцеїсти здають МАТУРУ (подібно до українського ЗНО) – основні предмети математика, польська мова та сучасна іноземна і два предмети які вивчали поглиблено протягом 2, 3 класів. Учні технікумів складають кваліфікаційний іспит з обраної спеціальності та можуть (але не зобов’язані) здавати МАТУРУ. 

9. ЧИ ВІДРІЗНЯЮТЬСЯ НАВЧАЛЬНІ ПРЕДМЕТИ У ВІДПОВІДНИХ КЛАСАХ?
З точними навчальними розкладами можна ознайомитись на інтернет-сторінках навчальних закладів. Протягом першого року і в ліцеї, і в технікумі вивчають однакові загальноосвітні дисципліни, з другого року навчання додаються години поглиблених предметів чи спеціалізація. Є уроки, назва яких може ввести українця в оману, бо насправді це знайомі нам предмети, зокрема:
Wiedza o spoleczenstwie - Правознавство
Wiedza o kulturze - Художнякультра, 9-11 кл.
Podstawy przedsiębiorczości - Основиекономічнихзнань, 9-10 кл.
Zajecia artystyczne -історія мистецтва, 5-8 кл.
Plastyka - Малювання
Edukacja dla bezpieczenstwa - Основиздоров`я, 1-11 кл

10. ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ДИТИНА ПОГАНО СЕБЕ ПОЧУВАЄ? ЧИ НАДАЄТЬСЯ СТРАХУВАННЯ?
Діти, які перебувають на території Польщі, мають обов'язкове соціальне страхування, яке надає можливість при необхідності викликати швидку та безкоштовно надати потрібну першу медичну допомогу, провести безкоштовно необхідні основні дослідження та госпіталізацію дитини, отримати безкоштовно медичну консультацію в державних (не приватних) поліклініках Польщі на загальних умовах (так само, як отримують медичну допомогу громадяни Польщі). Поліс не відшкодовує придбання ліків та реалізацію рецептів в аптеках. Детальну інформацію можна переглянути на сторінці ZUS
У разі виникнення травматизму під час перебування учнів у школі діє окреме обов'язкове шкільне страхування, яке покриває випадки отриманих травм/переломів під час годин, коли дитина знаходиться в школі. 

11. НА ЯКІ ФІНАНСОВІ ВИТРАТИ НАМ ПОТРІБНО РОЗРАХОВУВАТИ НА ПОЧАТКУ НАВЧАННЯ ТА НАДАЛІ?

РЕКРУТАЦІЙНІ
·  Одноразовий рекрутаційний внесок 505 євро: 205 євро вносяться на розрахунковий рахунок при підписанні Умови між Вами та польською стороною і не повертаються у разі Вашої відмови від участі в проекті + 300 євро сплачуються в Польщі, коли дитина їде на інтеграційний курс / навчання.
·  Проїзд в один бік організованим трансфером до Польщі (залежно від вартості пального, наразі приблизно 900 грн).
·  Страхування на «перехідний період», допоки дитину буде введено до реєстрів ZUS (з інтеграційним курсом приблизно на 20 днів у страховій PZU Україна).
ОДНОРАЗОВІ
·  Батьківський фонд (з практики минулого року – $100 / семестр. Гроші знаходяться в куратора на "власному рахунку" учня і з Вашого відома витрачаються на спільні заходи в гуртожитку або школі, поїздки, індивідуальні закупки ліків тощо). Звітність руху коштів кожного учня куратор звітує що квартал. Решта повертаєтсья учню наприкінці шкільного року,
·  Одноразовий щорічний внесок у фонд школи (залежно від школи 60-100 злотих, зазвичай на оновлення матеріалів та технічного забезпечення).
·  Іноді фонд класу (залежно від рішення батьківських комітетів в класі – 40-80 злотих на рік на класні поїздки, святкування і т. ін.).
·  Закупка підручників (залежно від стану – нові чи вживані – може варіюватися від $80 до $150).
·  Участь в шкільних та позашкільних екскурсійних програмах (від 10$ до 150$)
ЩОМІСЯЧНІ
·  Щомісячна оплата 170 євро за перебування дитини в Польщі протягом 10 місяців (в цю вартість входять 3-разове харчування, страхування шкільне та загальне, опіка українського вихователя, комунальні платежі тощо).
·  Кишенькові гроші дитині (розтрати на місяць в середньому до 200 злотих).
Якщо я маю Карту Поляка, на які пільги можу розраховувати? Якщо моя дитина не має польського походження або українського громадянства? Дитина із зони АТО, родина переселенців?
У Проекті можуть взяти участь всі бажаючі без огляду на громадянство, національність, статус. Умови рекрутації, навчання, перебування, фінансові витрати для усіх однакові.

12. ЧОМУ ВАРТО ПРОДОВЖИТИ НАВЧАННЯ ЗА КОРДОНОМ?
Освіта
·  щоденно вдосконалювати володіння польською мовою в різних галузях та вивчити ще одну чи кілька іноземних мов;
·  отримати максимум з того, що пропонує школа на уроках, зокрема, призвичаїтися до сучасних та європейських методик навчання;
· обрати собі фах та почати здобувати робочу спеціальність (технікум) чи поглибленно вивчати предмети (ліцей), необхідні для вступу і подальшого навчання в європейських ВНЗ;
·  консультації фахівців та доступ до сучасних джерел інформації - підручників, бібліотек, ресурсів;
·  можливість додаткових занять з викладачами задля покращення результатів чи глибшого засвоєння матеріалу;
·  участь в освітніх грантах та конкурсах.
·  по закінченню навчання в школи учні успішно здають державний іспит на знання польської мови на рівень С1 що дає їм право на участь в конкурсі на безкоштовне навчання у ВНЗ

Саморозвиток
·  спробувати свої сили в усіх можливих сферах позакласного життя, щоб здобути максимум самореалізації для розуміння своїх пріоритетів на майбутнє;
·  здобути навички самостійного мислення та вирішення питань, перебуваючи тривалий час на відстані від батьків;
·  навчитися проживати і працювати в колективі;
·  познайомитися з іншою країною, культурою, менталітетом;
·  мати можливість досягти успіху виключно власною працею та вміннями.